Smiley tunnemittari - Opettajien
työkalu lasten tunteiden ja turvallisuuden kartoittamiseen
Smileyn idea on kartoittaa lapsen tunteita (esi)koulussa, kotona
ja myös elektronisessa versiossa koulumatkalla. Säännöllinen
lasten tunteiden rekisteröiminen mahdollistaa tarvittaessa
varhaisen puuttumisen ja auttaa myös tunnekasvatuksessa, kun
lapset opettelevat tunnistamaan tunteitaan. Smileystä on
kehitetty kolme erilaista versiota projektin aikana:
elektroninen, posteri ja paperiversio.
Smileyn kokonaisvaltaiset hyödyt:
- Kun opettaja on tietoinen lapsen
tunteista, se mahdollistaa varhaisen puuttumisen
kiusaamiseen tai muuhun väkivaltaan. Jos joku lapsista
valitsee usein “pelko“- tai “surullinen“-tunteen liittyen
tietyyn ympäristöön, opettaja voi keskustella asiasta lapsen
kanssa ja arvioida tarvitaanko yhteistyötä lapsen vanhempien
kanssa.
- Smiley-työkalu auttaa lapsia
tunnistamaan ja puhumaan tunteistaan.
- Smileyn tuloksia voidaan käyttää lapsen
hyvinvointia koskevissa keskusteluissa vanhempien kanssa.
- Lapsilla voi herätä kysymyksiä tunteista,
joita ei tässä mittarissa ole. Niistä on hyvä keskustella
syvennellen tietoisuutta tunteista ja niiden merkityksestä
koko lapsiryhmän kanssa.
- Lasta voi tukea käsittelemään
erilaisia tunteita. Esimerkiksi jos joku lapsista valitsee
usein “pelko“-tunteen, on tärkeää selvittää mikä aiheuttaa
pelon ja onko tunteen takana jokin emotionaalinen tarve,
joka tulisi tyydyttää (esim. turvallisuuden tarve tai
arvostuksen tarve). Asiasta voi keskustella mitä voisi tehdä,
jotta lapsen tunnekokemus saataisiin positiivisemmaksi.
Smiley-tunnemittarista on kolme erilaista versiota:
Yksilöllinen paperi-Smiley
Jokaisella lapsella on jokaiselle viikolle erikseen paperi-Smiley
henkilökohtaisessa kansiossaan. Lapsi voi merkitä tunteensa
aamulla saapuessaan (koskien kotia ja/tai koulumatkaa) sekä
iltapäivällä lähtiessään (koskien (esi)koulupäivää). Lasten
vastaukset käydään läpi kerran viikossa ja mahdollisesti
keskustellaan vastauksista lapsen kanssa sekä tarvittaessa myös
lapsen vanhempien kanssa.
Hyödyt
- Yksilöllinen paperi-Smiley on sopivampi
pienelle lapselle päivittäiseen käyttöön kuin elektroninen
versio, johtuen rajallisesta pääsystä tietokoneille
pienimmissä ikäryhmissä.
- Yksilöllinen paperi-Smiley antaa enemmän
yksityisyyttä, jos lapset eivät halua muiden näkevän
vastauksiaan.
- E-versioon verrattuna paperiversio on
helppo arvioida tarvittaessa myös joka päivä. Tämä on
tärkeää, koska pienet lapset harvoin muistavat mitä tapahtui
muutama päivä sitten.
Haasteet: On tärkeää harkita kuinka pitkän jakson ajan Smileya
käytetään, ettei lapsi tylsisty Smileyn käyttöön ja opettaja
unohda tarkistaa Smileyn vastauksia säännöllisesti.
Posteri-Smiley
Posteri-Smiley on suurempi versio paperi-Smileystä, jossa on
kaikkien lasten nimet ja tunteet esillä. Posteri-Smileya
suositellaan käytettäväksi aamuisin ja iltapäivisin.
Hyödyt:
- Posteri on helppo käyttää ja se on aina
esillä.
- Posteri-smileyn täyttäminen voi toimia
keskustelun avaajana keskusteltaessa tunteista. àOpettajat
pystyvät keräämään lasten vastaukset helposti.
Haasteet:
- Kaikki näkevät jokaisen vastaukset ja
tulee ottaa huomioon, että kaikki lapset eivät halua näyttää
tunteitaan kaikille.
- Tulee myös ottaa huomioon, että jotkut
lapset, haluavat hankkia kunnioitusta tai statusta
piirtämällä vihaisen-naaman posteriin, vaikka tämä ei
ilmaisikaan hänen oikeaa tunnetilaansa, mutta on osa
statuksen tai kulttuurisesti hyväksytyn maskuliinisuuden
rakentamista.
e-Smiley
Ideana e-Smileyssa on, että lapsi valitsee sopivat tunteet
liittyen kotiin, (esi)kouluun ja koulumatkaan. Tieto
vastauksista kerääntyy sähköisesti opettajalle, joka tarkastaa
ne kerran viikossa ja puuttuu asioihin, mikäli huoli lapsesta
herää. E-Smileya tulisi käyttää säännöllisesti, esimerkiksi
kerran viikossa pitemmän jakson aikana.
Hyödyt:
-
Elektroninen Smiley motivoi lapsia
vastaamaan
-
Vastaukset ovat elektronisessa muodossa
ja helposti saatavilla, analysoitavana ja säilytettävänä.
-
Tätä mallia voidaan myös käyttää
matkapuhelimissa
-
E-Smileya voidaan käyttää myös kotona
vanhempien kanssa
Haasteet:
-
Hankala käyttää päivittäin johtuen
rajallisesta pääsystä tietokoneille
-
On haastavaa organisoida e-Smileyn
täyttäminen osaksi päivärutiinia
-
Vastausten kerääminen on sovellettava
jokaisen koulun tietokantaan tai jatkokehittelyn avulla
saisi kehitettyä mallin, joka olisi helposti sovellettavissa
jaettuun tietokantaan.
|
Tervetuloa
Rakenteet
Koti-koulu
Lapsiryhmä
Kyselyt
Kyselyt
Kainalokysely
Smiley
Tarkistuslista
Kyselyt (PDF)
Smiley
ohjeet
e-Smiley
Smiley-kokemuksia
Paperi/posteriversio
|