Koti-kouluyhteistyö
Päätavoite (esi)koulun ja perheiden välisessä yhteistyössä
väkivallan ennaltaehkäisemiseksi on edesauttaa pysyvän,
aktiivisen yhteisöllisen kulttuurin luomisessa koulun ja
vanhempien välillä. Yhteisöllinen kulttuuri perustuu tasa-arvoon,
turvallisuuteen, välittämiseen, oikeudenmukaisuuteen ja
kunnioittavaan kommunikointiin.
Vanhempien verkostoituminen, osallistuminen sekä vuorovaikutus
ja yhteistyö (esi)koulun kanssa ovat ulottuvuuksia, jotka tulee
huomioida turvallisen yhteisön luomisessa. Seuraava kuvio
ilmentää verkostoitumisen, tuen ja osallistumisen eri
ulottuvuudet toisiinsa kietoutuneina asioina, jotka edistävät
kasvatuskumppanuutta, turvallisuutta ja lasten hyvinvointia.
Nämä kolme ulottuutta (verkostoituminen, tuki ja osallisuus)
ovat tärkeitä kasvatuskumppanuuden edistämisessä vanhempien
kanssa sekä turvallisen yhteisön luomisessa, jossa lasten
hyvinvointi on toiminnan keskiössä.
Sekä kasvatuskumppanuus että verkostoituminen, vanhemmuuden
tukeminen ja osallistuminen ovat tärkeitä lasten turvallisuuden
ja väkivallan ehkäisemisen näkökulmasta seuraavista syistä:
- Uudessa naapurustossa, koulu tai
monitoimitalo tarjoaa paikan, jossa ihmiset voivat tavata
toisiaan, mikä edistää yhteisöllisyyttä
- Mikäli vanhemmat tuntevat toisensa,
kynnys ottaa toisiin yhteyttä ongelmallisissa tilanteissa (esim.
kiusaamistilanteissa) on matalampi.
- Vanhempien verkostoituminen lisää
sosiaalista pääomaa, joka puolestaan mahdollistaa vanhempien
vertaistuen
- Vanhempien verkostoituminen kasvattaa
yhteistyön mahdollisuuksia lasten turvallisuuden ja
hyvinvoinnin lisäämisessä.
Käytännössä verkostoituminen tapahtuu jokapäiväisissä
keskusteluissa ja aktiviteeteissa, vaihtelevissa tapahtumissa ja
vanhempien tapaamisissa (ryhmä- ja internet-tapaamisissa).
Vanhempaintoimikunta voi ottaa toimintasuunnitelmansa
lähtökohdaksi yhteisöllisyyden edistämisen lasten, vanhempien ja
henkilökunnan keskuudessa. Vanhempaintoimikunta esimerkiksi
Ritaharjussa haluaa tukea koti-koulu/päiväkoti yhteistyötä ja
kasvatuskumppanuutta yhteisöllisyyden näkökulmasta.
Väkivaltaa ehkäisevien toimintatapojen vakiinnuttamisessa on
tärkeää ottaa sekä ammattilaiset että vanhemmat mukaan
keskusteluun ideoiden jatkokehittelyssä. Esimerkiksi vanhempien
jaksokirjeissä (ks. Vanhempien kirjeet) esitellään pedagogisia
käytäntöjä, jotka auttavat koulun henkilökuntaa ja koteja
opettamaan lapselle vaihtoehtoisia, positiivisia käytösmalleja
sekä (esi)koulussa että kotona. Lapsia kannustetaan toimimaan
aktiivisessa roolissa kouluyhteisössä sekä luomaan
yhteisöllisyyttä väkivallan ehkäisemisen näkökulmasta: sääntöjen
selkeys ja reiluus ovat tärkeitä kuten myös sääntöjen
yhdenmukaisuus ja niihin sitoutuminen aikuisten kesken.
Kolme väkivaltaa tunnistavaa mittaria ovat myös työkaluja
vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön tukemisessa. Yksi
työkaluista on opettajille (Smiley), yksi vanhemmille ja
lapselle (Kainalokysely) ja yksi koulun terveydenhoitajalle (Tarkistuslista).
Mittarit on suunniteltu tunnistamaan avointa ja piiloista
sukupuolittunutta ja muuta väkivaltaa, kaltoinkohtelua ja
kiusaamista. Mikäli herää huoli lapsen hyvinvointiin tai
turvallisuuteen liittyen, koti ja koulu selvittävät asiaa
yhdessä.
|
Tervetuloa
Rakenteet
Koti-koulu
Lapsiryhmä
Kyselyt
Yhteistyö (pdf)
Perhekahvila
Isäryhmä
Vanhempien
työpajat I
Vanhempien työpajat II
Valmennuskurssi
Verkostoituminen
Kylämummo- ja
vaari
|