> Women's & Gender Studies

> Introduction
> Current
> Studies
> Research
> Networks
> Projects
> Staff
> Contact

> Suomeksi

 

Women's and Gender Studies
Dept. of Educational Sciences and Teacher Education
Tel. +358 8 553 1011
Fax. +358 8 553 3610
P.O.Box 2000
FI-90014 University of Oulu
FINLAND

Street address: Yliopistonkatu 9



 

PROJEKTI  

Oulun yliopiston Nais- ja sukupuolentutkimuksen tekemä tutkimus sekä projektin partneriorganisaatioiden kokemus ja tutkimus korostavat tarvetta holistiselle lähestymistavalle, entistä konkreettisemmille välineille ja koulutukselle väkivallan ehkäisemiseksi ja torjumiseksi koululaisten arjessa.

ALLIES-projekti tarkastelee välittämisen, turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden teemoja koulussa huomioiden samalla sekä pedagogisen näkökulman että vanhempien ja oppilashuollon näkökulmat. ALLIES tarkastelee välittämistä pedagogisena mahdollisuutena ja rakentaa pedagogista lähestymistapaa, johon sisältyy:

  • Holistinen, monitahoinen, yhteisöllinen ohjelma väkivallan varhaiseksi tunnistamiseksi
  • Interventiot väkivallan piiloisiin, normalisoituneisiin muotoihin päivittäisessä arjessa, kuten huumoriin kätketty väkivalta, “läppä”, “pelleily”, poissulkeminen, ja normalisoitunut, usein seksualisoitunut nimittely
  • Sukupuolisensitiiviset interventiot, jotka perustuvat väkivallan ymmärtämiselle ei vain tyttöihin kohdistusvana ilmiönä, vaan ilmiönä, joka koskettaa myös poikia, erityisesti ei-hegemonisia maskuliinisuuksia konstruoivia poikia, jotka tulevat kaltoinkohdelluksi, vähätellyiksi ja poissuljetuiksi
  • Vammaisten ja monikulttuuristen lasten huomioiminen
  • Lasten elämänpiiriin kuuluvien aikuisten tietoisuuden lisääminen näissä kysymyksissä.

Projektin aikana kansainvälinen asiantuntijatiimi osallistuu väkivallattomien ennaltaehkäisevien toimien suunnitteluun. Kehitetty malli pilotoidaan esikoululuokissa Oulussa, Parmassa ja Reykjavikissa. Lähestymistapoja kuten Hjalli-pedagogiikkaa sekä Reggio Emilia pedagogiikkaa hyödynnetään pedagogisen mallin kehittämisessä.

Projektin aikana kehitetään työskentelyn tueksi koulutusmateriaalia, joka integroidaan osaksi kansainvälistä ja moniammatillista aiemmissa Daphne projekteissa kehitettyä verkko-opintokokonaisuutta ”From Violence to Caring”, 25 op.

 

Tulokset

Projektin päätuloksena kehitetään ja toteutetaan kansainvälisenä asiantuntijayhteistyönä väkivallattomuuteen, välittämiseen ja oikeudenmukaisuuteen perustuva pedagoginen malli. Lisäksi kehitetään kolme kouluväkivaltaa ja oppilaiden hyvinvointia kartoittavaa mittaria opettajille, kouluterveydenhuollon hoitajille ja vanhemmille.

Lisäksi projektin tuloksia ovat:

  • Opettajien, ammattilaisten ja vanhempien lisääntynyt tietoisuus ja asiantuntemus kouluväkivallan ehkäisemiseksi
  • Opettajankoulutuksen opintosuunnitelmia kehittävät koulutusmateriaalit
  • Moniammatillinen ja -tieteinen, monikulttuurinen ja kestävä ammatillinen verkosto, jolla on vahvat yhteydet koulutuksen ja julkisen sektorin organisaatioihin niin paikallisella, kansallisella kuin eurooppalaisella tasolla
  • Paikallisten viranomaisten, oppilaitosten ja julkisen tahon toimijoiden tiivistynyt yhteistyö.


Esittely
Projekti
Partnerit
Koordinaattori
Materiaalit

 

 

 

 


   
   
 

Flags of Finland, UK, Italy and Iceland courtesy of 4 international flags.


Updated 23.6.2010