Tervetuloa - Tausta
Kouluväkivallalla on vakavia seurauksia, esimerkiksi stressi,
identiteetin vääristyminen, itsemurhat ja jopa kouluampumiset.
Projektin päätavoitteena on varhainen väkivallan ennaltaehkäisy,
erityisesti toteutettuna esikouluikäisten (6.v) lasten
keskuudessa. Oulun yliopiston Nais- ja sukupuolentutkimuksen
tekemän tutkimuksen sekä projektipartnereiden tekemän
tutkimuksen ja kokemuksen mukaan on tarve aiempaa
kokonaisvaltaisemmalle lähestymistavalle ja nyanssisemmille
työkaluille. Myös koulutusta tarvitaan väkivallan ehkäisemiseen
koulussa ja koulun ympäristöissä.
Aikaisemmat interventiot ovat keskittyneet
systemaattiseen kouluväkivaltaan (kiusaamiseen) ja erikseen
kotona tai vapaa-ajalla koettuun väkivaltaan, ilman
sukupuolisensitiivistä otetta tai keskittymistä tiettyyn
ikäkauteen. Erityiset ongelmat varhaisessa puuttumisessa ovat:
- sukupuolisensitiivisen tiedon puute
kouluväkivallasta paikallisesti, kansallisesti ja
kansainvälisesti
- ennaltaehkäisevien toimintamallien puute
koskien hienovaraista, normalisoitua, ei-systemaattista
väkivaltaa
- kouluväkivaltaa koskevat
kokonaisvaltaisten ja yhteisöllisyyteen perustuvien
toimintatapojen puuttuminen, jotka rakentaisivat
systemaattista yhteistyötä opettajien, vanhempien ja
oppilashuoltohenkilökunnan kanssa
- projektien puuttuminen, jotka
keskittyisivät väkivaltaan myös erityistä tukea tarvitsevien
tai kulttuuriselta taustaltaan vähemmistöyhmien näkökulmasta.
(Esimerkiksi lapset, joilla on sosiaalisia, emotionaalisia
tai oppimisvaikeuksia, sekä vammaiset ja etniset ryhmät.)
- projektien puute, jotka keskittyisivät
esikouluikäisiin (6.vuotiaat lapset).
Aikaisemmissa kouluväkivallan ja kiusaamisen
tutkimuksissa ja interventioissa on osoitettu, että parhaimpaan
tulokseen pääsee kokonaisvaltaisella, pitkäaikaisella
lähestymisellä, jossa painotetaan yhteisöllisyyttä. Sen vuoksi
koko yhteisö tulisi sitouttaa väkivallan ennaltaehkäisemiseen.
Arvioinnin mukaan:
- Ei ole olemassa nopeaa tapaa
ennaltaehkäistä kiusaamista ja väkivaltaa
- Menestyäkseen väkivallattomuuuden
saavuttamisessa koulut tarvitsisivat koko koulua koskevan
lähestymistavan, jossa koulun tai monitoimitalon koko
henkilökunta on tietoinen siitä, miten väkivaltaa
ennaltaehkäistään. Tämä ei koske ainoastaan pedagogista
henkilökuntaa, vaan esimerkiksi myös keittiön ja
siivouspalvelun työntekijöitä, vahtimestareita jne., jotka
kaikki sitoutuvat samoihin sääntöihin ja tavoitteisiin.
- Ennaltaehkäisytyötä tulee tukea
vertaisryhmissä ja osallistavia lähestymistapoja käyttäen.
- Yleinen ymmärrys
yhdenvertaisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta, jossa kaikki
ihmiset ovat samanarvoisia
- Tarvitaan lisää kouluaktiviteettejä,
jotka tukevat eettisesti kestäviä sosiaalisia suhteita
- Henkilökunnan tulee sitoutua
välituntivalvojatoimintaan
- Kiusaamisen loppumisen seurantaan
tarvitaan välineitä, joiden avulla saavutetaan pysyviä,
hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä tukevia tuloksia
- Opettajille tarvitaan koulutusta
kiusaamiseen puuttumiseen, mutta myös väkivallan
ennaltaehkäisyyn liittyen
Väkivallan ehkäiseminen tulisi aloittaa
mahdollisimman varhain, jo päiväkodissa. Päiväkotiin ja
esikouluun liittyviä projekteja on toteutettu hyvin vähän.
Lapsiryhmien valtahierarkiat alkavat muodostua jo päiväkodissa.
Siksi interventiot ja sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen
systemaattinen oppiminen tulisi aloittaa päiväkodissa
ja
esikoulussa. Tällöin kiusaamiseen puuttumista tarvitaan vähemmän
myöhemmin.
|
Tervetuloa
Rakenteet
Koti-koulu
Lapsiryhmä
Kyselyt
Tervetuloa
Tausta
ALLiES projekti
ALLiES tulokset
Partnerit
|